Detektivní vyšetřování napříč časem
Zápletka britského seriálu nevypadá vůbec špatně, ale je bohužel pravdou, že Těla v celém svém průběhu nedokážou patřičně využít celý její potenciál. Vlastně se dá říct, že opravdu zajímavé to začne být skoro na konci, přičemž závěr samotný je opět takový nemastný neslaný.
Celý příběh začíná na londýnské demonstraci v roce 2023. Jedna z hlavních hrdinek, policistka Shahara, objeví v jedné z uliček tělo mrtvého muže s průstřelem oka. Zatímco je zahájeno vyšetřování, divák se dozvídá, že stejné tělo bylo na totožném místě nalezeno i v letech 1890 a 1941. I v těchto případech bylo zahájeno vyšetřování.
Samozřejmě, že tahle zajímavá premisa diváka navnadí. Navíc oba detektivové ve starších časových rovinách jsou zajímavé figury a tvůrci navíc dané doby docela pěkně vykreslují. Vše začne být ještě zamotanější, když do děje vstoupí další časová rovina, a sice rok 2053. I v něm je na stejném místě nalezeno tělo, ale zdejší oběť je ještě naživu.
Příběh se odvíjí různými směry a brzy se na stole objeví i nějaké vysvětlení. Pravdou ale je, že čím je vše jasnější, tím menší to dává smysl. Seriál totiž nabízí jakési předpoklady, ze kterých si pak ale vybírá jen to, co se mu hodí do krámu. V jednu chvíli je zmíněno, že záhadný mrtvý muž se objevil i v jiných časech (než výše zmiňuji). Existence těl v podzemním úkrytu to potvrzuje. Ano, je samozřejmě možné, že členové tajemného kultu pracujícího na „lepší“ budoucnosti tato těla z uličky prostě včas odstranili a tím pádem je nikdo neřešil, ale je to dost neuspokojivé vysvětlení. Navíc zdejší „stroj času“, kterým je v podstatě fyzikální jev, jež uživatel nemá pod přímou kontrolou a který je nazýván Hrdlo, vysílá cestovatele v čase o stejný čas do minulosti i do budoucnosti. Mrtvý muž se tak měl objevit i v budoucnosti, což se evidentně stalo jen v jednom případě. Také jsem nezachytil vysvětlení, proč druhý cestovatel v čase – kterého bylo možné vyslat do konkrétního roku – neputoval současně v druhé kopii na opačnou stranu času.
I když zcela pomineme fyzikální aspekt, na jehož hodnocení rozhodně nemám to správné vzdělání, narazíme na mnohá úskalí, která znesnadňují přijetí příběhu. Třeba o dystopické utopii roku 2053 se zde pouze mluví, ale když v tomto roce jsme, nejsou tu žádné konkrétní projevy nesvobod a represí. Není tedy důvod si myslet, že tahle společnost je špatná a je potřeba proti ní bojovat. Stejně tak tu není podán žádný důkaz o opaku.
Další nedostatky spatřuji v tajemné organizaci, která od roku 1890 pracuje na již zmíněné operaci, která má nový světový řád nastavit. Kromě toho, že se z toho nakonec vyklube jen lokální změna režimu v rámci Velké Británie, brzy se také ukáže, že zdánlivě všemocná organizace stínů, která vše ví a vidí, je vlastně malou partou jednající podle pokynů na gramodeskách. A čím více o ní víme, tím více se aura její záhadnosti a tím pádem celé její kouzlo hroutí jako hromádka karet.
Ale najdou se zde i dobré momenty. Roky 1890 a 1941 mají své kouzlo. Kostýmy jsou povedené a některé nápady – jako třeba předávání vyškrabaných zpráv na zdi – pobaví. Negativa jsou ale v převaze. K nim patří i tradiční neduhy současnosti, jako třeba to, že jediná milostná scéna je mezi dvěma muži.
Těla bych doporučil spíše jako kulisu k nějaké jiné činnosti, protože na soustředěné sledování jsou zbytečně dlouhým seriálem s mnoha vadami. Příběh a případ je uzavřený, otevřený konec přidali tvůrci jen pro případ, že by Netflix chtěl pokračování. Já si ale myslím, že to vážně není nutné.
Pavel Žďárek
Four detectives, living in different eras -1890, 1941, 2023 and 2053 - find the body of the same murder victim in Whitechapel. They soon come to realize their investigations have them central to a conspiracy spanning over 150 years.
A murder in Whitechapel. Four different detectives are trying to solve the murder in different time periods: 1890s dedicated police officer Alfred Hillinghead, dashing 1940s adventurer Karl Whiteman, kick-ass female 2020s detective Sergeant Shahara Hasan and Maplewood, a detective from post-apocalyptic 2050, who brings a haunting perspective.
Přidejte odpověď